Jak na zdravé sportování dětí



Léto je již na dohled a my všichni se budeme zřejmě věnovat sportu a jiným fyzickým aktivitám více než v jiných obdobích roku. U děti i u dospělých je důležité dbát především na to, aby při sportu či sportovnímu tréningu nebyly nerovnoměrně zatěžovány klouby a páteř. Při náročných pohybových aktivitách hrozí především dětem i riziko úrazů, například v podobě vyvrknutí kotníku.

Foto: TZ Aspen.PR
Foto: TZ Aspen.PR
Problémy s pohybovým aparátem u dětí mohou pramenit z přetěžování, například během sportovního tréningu, kdy je jednostranně zatěžována pouze určitá část těla. „Jednostranný trénink je pro děti nevhodný, vznikají při něm svalové disbalance a špatné pohybové stereotypy. Zjednodušeně řečeno, svaly jsou ve vzájemné nerovnováze, některé z nich mohou být oslabené a jiné naopak přetížené. Výsledkem je, že jsou pak nerovnoměrně zatěžovány klouby a páteř,“ upozorňuje primářka a ředitelka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová.

V případě, že již u dítěte svalová nerovnováha vznikla, například i v souvislosti s vývojovými změnami, je podle primářky pokračování v jednostranném tréningu velmi nebezpečné. „Mnohem vhodnější je problémy s pohybovým ústrojím řešit pomocí odborné rehabilitace," říká.

Jak na úrazy

Čas od času si bohužel děti přivodí během sportovních aktivit úraz. „Například v případě vyvrtnutého kotníku, kdy dochází k lehkému poškození vazivových tkání i otoku, je možná speciální rehabilitace již v počáteční fázi úrazu. U větších poškození vazivových a kostních tkání je většinou nejdříve nutný klid 4 - 6 týdnů, než může dětský pacient začít naplno rehabilitovat. Vhodnost terapie a rehabilitace by měl vždy posoudit odborný lékař,“ vysvětluje primářka Rehabilitačního ústavu.

S rehabilitační metodou Infinity mohou děti po úraze podle primářky rehabilitovat prakticky ihned. Umožňuje podle ní totiž cvičení v představě či v mikropohybu, což je pohyb v milimetrech. „Cvičení v představě pomáhá udržovat svalový tonus a pohybový program, na který bylo tělo zvyklé. Cvičení v „mikropohybu“ navíc stabilizuje a lépe hojí například i vyvrtnutý kotník,“ uzavírá Tomanová, která je zároveň autorkou metody Infinity.


(1. 6. 2018 | redakce2)

 
 Poslat e-mailem Linkuj! Vybrali.sme
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<


Anketa


©2009-2018 Slasti.cz, ISSN 1804-0640
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: slasti(at)slasti.cz | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu Slasti.cz a ochrana soukromí