O nás     Inzerce     KontaktO slastech života již od roku 2009
Hledat
Nepřehlédněte: E-knihy zdarma ke stažení
Věda: Cesta k lidské nesmrtelnosti
Cestopisy: Thajsko, Indonésie, Tanzánie nebo Havaj
Cestování bez cestovek: Levně a nezávisle
Hlavní rubriky: Pochoutky, Cestování, Elektronika, Sport a hry, Životní styl, Umění, Diskuze, Zábava v ČR, Speciály




8 způsobů, jak překonat každodenní stres

V nějaké míře pronásleduje stres každého z nás. Pociťujeme nervozitu, máme minimum času na sebe, rodinu i přátele. Žijeme v neustálém kolotoči povinností, který nám neumožňuje ani na chvilku vydechnout. Stres je ale třeba zpracovat, eliminovat ho, jinak to brzy odskáčete duševním i fyzickým zdravím. Řekněte proto stresu rázné NE. Jak na to?

V úvodu musíme upozornit, že naučit se zvládat stres je dlouhodobá záležitost. Nepodaří se vám to ze dne na den. Proto postupujte po krůčcích. Nejdříve si osvojte jednu antistresovou dovednost a teprve až si budete jisti, že ji ovládáte, potom přejděte na další. Kdybyste zkoušeli všechno najednou, vytvoříte si v sobě zmatek, který vám přinese jenom další stres. Zároveň ale uvidíte, že už první krok směrem ke zvládání stresu vám přinese úlevu.

Tady je 8 účinných způsobů, díky kterým můžete překonat stres.

Nebojte se říkat ne

Dechová cvičení proti stresu; foto: archiv autora
Dechová cvičení proti stresu; foto: archiv autora
Prvním velmi dobrým pravidlem je naučit se říkat ne. Nenechte se využívat od kolegů v práci, od šéfa, ale ani kamarádů a rodiny. Honíte v práci uzávěrku, víte, že tak tak stihnete všechny úkoly a navzdory tomu se necháte naverbovat, abyste pomohli kolegovi, který neustále nestíhá a nikdy nikomu nepomůže? Vysvětlete mu v klidu, že máte vlastních úkolů nad hlavu. Když se naučíte říkat ne ve chvíli, kdy víte, že nové úkoly by vás příliš zahltily, máte vyhráno. Jste svobodnější.

Dechová cvičení zklidňují

Vydýchejte problém. Máte ve stresu pocit, jako by se vám nedostávalo vzduchu? Velmi často se o nějaké špatné zprávě říká: Nemohl jsem ji vydýchat. Proto si najděte chvilku a ukryjte se na pár minut někam, kde budete mít klid od ostatních. Nadechujte se nosem, snažte se o co nejsilnější nádech. Pár vteřin zadržte dech a zhluboka vydechněte. Opakujte tohle dechové cvičení sedmkrát za sebou. Uvidíte výsledek. Zklidníte se, více se naladíte na své já a problémy budete řešit s mnohem chladnější hlavou.

Vynechte tučné a sladké bomby

Stres vám ponouká sáhnout po nějaké tučné či sladké bombě, protože když už nemáte pohodu v duši, rádi byste ji měli alespoň v žaludku. To je ovšem také chyba. Pokud zbaštíte na posezení tabulku čokolády, kus dortu nebo pytlík chipsů, budete krátce poté pociťovat výčitky, co jste to provedli. Zkuste si připravit něco zdravého a přitom dobrého, z čeho budete mít radost, pochutnáte si, a ještě do sebe dostanete spoustu živin. Je ideální doba na husté zeleninové polévky nebo třeba dušenou zeleninu. Brzy zjistíte, že se vám po nich rozlil v duši pohodový pocit a prospěli jste svému tělu.

Pohybem k větší pohodě

Skvělým lékem na stres je pohyb. Jakmile se vám do krve vyplaví endorfiny, je stres rázem pryč. Vyčistíte si hlavu od trudných myšlenek, a ještě uděláte něco pro svoji kondici a ideální hmotnost. Jste mrzutí z toho, že nemůžete vyrazit na svoji oblíbenou hodinu aerobiku nebo zakopat si fotbal s přáteli? Nevadí. Sportovat můžete i doma. Internet je plný online sportovních lekcí. Vyzkoušejte, co vám nejlépe sedne. Můžete se bavit poznáváním nových pohybových aktivit. I tento průzkum sám o sobě je prospěšným bojem proti stresu.

Naordinujte si spánek

Nepodceňujte spánek. Je známo, že spánek léčí. Pokud vám stres brání ve zdravém spánku, snažte se vytvořit si optimální prostředí k usnutí: jíst naposledy asi 2 hodiny před usnutím, spát v dobře větrané místnosti bez rušivých vlivů elektroniky, usínat a vstávat v pravidelnou dobu, mít pohodlnou postel atd.

Adaptogeny zvýší vaši odolnost

Adaptogeny; foto: archiv autora
Adaptogeny; foto: archiv autora
Velkým pomocníkem jsou také adaptogeny, tedy přírodní látky, které vám pomohou zvýšit odolnost organismu vůči náročným životním podmínkám a stresu. Velkou část z nich užívá tradiční čínská medicína nebo indická ajurvéda. Z medicinálních hub se sem řadí třeba lesklokorka lesklá čili reishi a housenice čínská nebo-li cordyceps. Patří sem i mnoho rostlin, například ženšen pravý, klanopraška čínská, ašvaganda čili vitánie snodárná, rozchodnice růžová nebo kustovnice čínská. Extrakty z nich vám dodají vitalitu.

Dostaňte ze sebe emoce ven

Důležité je také projevovat emoce, ať už kladné nebo záporné. Máte vztek, cítíte křivdu? Zkuste jít na místo, kde budete sami a tam všechno vykřičet do vesmíru. Pokud musíte být doma, zavřete se do koupelny a vykřičte to do bubnu pračky. Zrovna tak se nevyhýbejte pozitivním emocím. Pořádně a od plic se zasmějte. Smích léčí, odplavuje negativní pocity.

Relaxujte, meditujte i s hudbou

Meditace a relaxace je také účinným prostředkem, jak si poradit se stresovou zátěží. Techniky meditace a relaxace vám pomohou najít rovnováhu a klid. Užitečným průvodcem bývá relaxační a meditační hudba. Některé druhy hudby jsou vysloveně uklidňující, třeba indiánská muzika, ale pro vás může mít úplně stejný efekt i hudba vašeho oblíbeného interpreta.

Autorem článku je Pavel Štěpka, majitel firmy Superionherbs.cz, která vyrábí a prodává vysoce kvalitní extrakty z medicinálních hub, adaptogenů a léčivých rostlin. V oblasti přírodní medicíny se pohybuje již více jak 20 let a rád předává své poznatky lidem, kteří hledají pomoc v přírodě.

(Partnerský příspěvek)


(27. 10. 2020 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2009-2020 Slasti.cz, ISSN 1804-0640
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: slasti(at)slasti.cz | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu Slasti.cz a ochrana soukromí | pg(7797)