O nás     Inzerce     KontaktO slastech života již od roku 2009
Nepřehlédněte: E-knihy zdarma ke stažení
Věda: Cesta k lidské nesmrtelnosti
Cestopisy: Thajsko, Indonésie, Tanzánie nebo Havaj
Cestování bez cestovek: Levně a nezávisle
Hlavní rubriky: Pochoutky, Cestování, Elektronika, Sport a hry, Životní styl, Umění, Diskuze, Zábava v ČR, Speciály

Tanzánie 2: Safari, Ve spárech naháněčů

V minulém díle jsme přiletěli, dorazili do hotelu a teď už jdeme na věc. Posnídáme a vycházíme z hotelu – přímo do spárů naháněčů. Hello, Jambo (místní pozdrav), where are you from, safari, very good price... a tak dále, pořád dokola. Jsou stejně neodbytní, jako ti v Indii, což znamená, že jsou neodbytní opravdu dost.

Navštívíme čtyři cestovky (tři s naháněči) a turistické informace, můžeme jet na safari (Lake Manyara, NP Serengetti, kráter Ngoro Ngoro) za 650 dolarů na osobu i za 1950. Protože s chatami (lodgemi) se za pět dní nedostaneme pod nějakých 1400 dolarů, volíme nakonec stany za 650. All inclusive, tedy včetně jídla a 1,5 litru vody na den. Slíbena je i elektřina v džípu – na nabíjení foťáků – ale ta se nakonec nekoná, a tak nás jeden večer čeká výprava ke krámku v divočině. Ale to už předbíhám...

Je krásný den, nad Arushou se tyčí Mt. Meru (v dalších dnech už bude v mracích),Lvice na safari
Lvice na safari
děláme fotky, procházíme trh a snažíme se nenechat se otrávit stále nás doprovázející skupinkou naháněčů. Ten nejvytrvalejší nás nakonec nařkne z rasismu a nenechá si vysvětlit, že bychom prostě docela rádi jen tak pokecali mezi sebou místo toho, abychom si s ním pořád dokola povídali o cenách suvenýrů, safari a dalších (jistě) skvělých službách.

Když konečně pro dnešek přestaneme bavit i jeho, dáme si pivo za 1500 TZS (se smečkou naháněčů v patách nám ho nikde nechtěli dát pod 3000) a koupíme adaptér do zásuvky za 1000 TZS (s naháněči 4500). Pokud jste výše přehlédli kurs, tak jen připomínám, že je to tisíc šilinků asi za 13 Kč.

Ještě bych nerad (nebo rád?) zapomněl na oběd, kterým je první den ugali (něco jako knedlík splácaný z obilné kaše) a kus kuřete, které za života zřejmě málo zobalo a po smrti zůstalo ve friťáku déle, než mělo (brzy se ukáže, že jsou to zcela běžné problémy zdejších kuřat v klasických tanzánských hospodách). Cena 5000 TZS.

Jedeme na safari

Ráno snídaně v hotelu (buchty, palačinky, ovoce; stačí si jen říci),Sloni se džípu rozhodně nebojí
Sloni se džípu rozhodně nebojí
cesta k cestovce, pozorování řidiče s pomocníkem, jak dávají na džíp obrovský balík stanů, jídla i dalšího vybavení a pak i naše bágly, to vše překryto nepromokavou plachtu. A nasedáme, ještě spolu se Seanem ze Švédska. Odpoledne dorážíme do prvního campu, kde necháváme vybavení, a jedeme poprvé za zvířaty k jezeru Manyara. Čápi, opice, sloni, divoká prasata, hroši, krokodýl, pakoně, zebry, žirafy... Bomba!

Sprcha v campu, večeře, noc ve stanu, snídaně a kolem kráteru Ngoro Ngoro (kde čekají místní bojovníci, kteří se ovšem ohánějí zbraněmi jen proto, aby nám je mohli střelit) jedeme do národního parku Serengeti. Vybavení necháváme na neoploceném tábořišti bez vody a elektřiny, zato se suchými záchodky, z nichž k nemalé radosti PP létají po dosednutí netopýři. Naštěstí je část záchodů stojacích, kde se riziko střetu s netopýrem minimalizuje.

A zase vyrážíme za zvířaty. Žirafy, sloni, zebry i další jsou tady takřka na dosah, přibývají pštrosi, antilopy, buvoli a druhý den i lvi a leopardi. Jezdíme po cestách v parku, sem tam narazíme na další džíp, pokud je někde něco bombastického (jako třeba leopard), džípů tu je klidně osm pohromadě. Všechny mají díru ve střeše, kterou stojící turisté loví svými fotoaparáty všechnu tu exotickou nádheru kolem.

V táboře se hodí čelovky a v noci i trocha odvahy, pokud chce člověk vylézt ven ze stanu. Případy, kdy do tábora zaloudí lvi, jsou prý ale zřídkavé a museli bychom prý mít velké štěstí. To naštěstí nemáme.

Větší riziko tak hrozí, pokud si chcete odskočit přímo na safari (což, mimochodem, Žirafa si nás nejdřív prohlédla a pak se vydala za něčím na zub
Žirafa si nás nejdřív prohlédla a pak se vydala za něčím na zub
mimo vyhrazená místa není povoleno) a nevšimnete si, že lví rodinka leží tři metry od zadního kola džípu. Tak se to málem stalo Seanovi. Pro jeho pohnutky jsme ovšem měli pochopení, neb po půl roce v Africe si safari zpříjemňoval pivem Kilimanjaro a plechovky otvíral jednu za druhou. (Na cestu si našetřil za rok jako řidič vysokozdvižného vozíku v Norsku; tam prý tuhle práci nikdo nechce dělat, a tak se dobře platí. Kdyby vás to náhodou zajímalo.)

A jsme zase o den dál, přejíždíme ke kráteru Ngoro Ngoro. Na jeho okraji je náš tábor – s vodou i elektřinou – ale zima nás odradí od jakýchkoli pokusů se po třech dnech zase osprchovat. Další den pak dole v kráteru pozorujeme stáda pakoňů, kocháme se pohledem na hyenu se dvěma roztomilými mláďaty, zase pozorujeme zebry, antilopy... Komplikovanější je spatřit nosorožce, kteří tu na nikoho nečekají u cesty. Fakt nám dá zabrat, než je po dlouhém ježdění a pak intenzivním ukazování průvodce zahlédneme v dáli.

Vracíme se do tábora, nabíráme sbalené věci do auta a vracíme se do Arushi. Cestou ještě zahlédneme opici vykrádající auto jiné výpravy a potká nás porucha na džípu. Důsledkem je moje neplánovaná výprava do blízké vesnice, kde jsem jako turista zjevně poměrně neobvyklým úkazem a tudíž budím nemálo pozornosti. Vracím se pro zbytek výpravy a přesvědčím je k návštěvě hospůdky (reprezentované plastovým stolkem a čtveřicí židlí u silnice), což mi po pravdě nedá moc práce.

A večer jsme zase v Arusha Naaz hotelu. Předtím ještě dáme průvodci každý 20 dolarů dýška; neskrývá zklamání, což nás trochu štve, protože nám to zase nepřijde tak málo. Obzvlášť v Tanzánii a vynásobeno čtyřmi.

Pokračování brzy...

Tento článek napsal Petr Mandík, který je rovněž autorem knih Polepšovna pro čarodějky, Příště se zmrazit nenechám a Můj život s mimozemšťankou. Nenechte si je ujít!

(7. 2. 2011 | redakce2)

Tento článek je součástí speciálu:

Cesta do Tanzánie: Afrika v plné kráse

Žirafy, sloni, zebry i množství dalších druhů zvířat doslova na dosah ruky, návštěvy tradičních vesnic s kulatými obydlími, Kilimanjaro se sněhovým...

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...